Het was wel even slikken; het gesprek met de juf. Tijl is een ontzettend lieve kleuter, maar zijn eerste kleuterjaar was een heel emotioneel jaar en dat heeft hem toch wel doen stilstaan. Dat merkten we vorig jaar ook wel; mama had niet het idee dat ie altijd veel op had gestoken in de klas. Soms zat het lieve manneke de dagen een beetje uit. Hartverscheurend. Zo'n klein jongetje met zulke grote zorgen.
Maar zo anders is dit jaar!
Een vrolijke, blonde knul stapt nieuwsgierig en trots de klas in. Hij vertelt graag. En voor de thema's in de klas neemt ie trouw altijd eigen speelgoed me; van krokodillen tot dokterskoffers.
Thuis oefent hij met Vincent op elke thermometer, rekenmachine, meetlint en al het andere wat cijfers bevat. Want cijfers vindt ie leuk. En ook de letter van de week wordt thuis uitgebreid herhaald. Maar toch denkt de juf dat Tijl nog een flinke achterstand in heeft te halen; zijn taalgevoel is nog zwak en tekenen, kleien en knutselen zijn niet zijn favoriet. " Nee, denkt mama, het is een jongen. Niet zo erg toch?" Maar dus toch iets om op te letten. En als je dat even doet..
Tijl wil graag rijmen; het fenomeen boeit hem. "Mama ik kan rijmen: Hond -tak! Kraan- water!"
Ik glimlach; "Nee, Tijl. Die woordjes horen wel bij elkaar, maar ze rijmen niet. Ze klinken niet hetzelfde." Tijl kijkt me met grote verwonderde ogen aan.
"Huis- muis, dat rijmt!, zeg ik, Dus aap-..."
"Boom!" roept ie trots
Nee, aap-boom rijmt ook niet, maar toch. Wellicht heb ik hier te maken met een boven-intelligent jongetje; associatief rijmen..dat is toch de meest creatieve vorm? Dichterlijke vrijheid vindt mama een groot goed.
Pedagogisch niet verantwoord, maar mama vindt het lastig om deze kleinkunst af te straffen. Maar daarmee leert Tijl natuurlijk nog niet rijmen. Op vakantie zitten Vincent en Tijl op het balkon aan de pasta. 'Huis-muis. Aap-schaap.' Bekende versjes komen voorbij;
'Ben je boos? Pluk een....?
-Roos'.
En potverdrie! het werkt!
De rest van de avond spreken we elkaar aan in rijmzinnen, tot "Retteketet! Tijl gaat nu naar...?
-"Bed!" roept het jongetje. Tijl kan rijmen!
Taalgevoel gaat dus prima. En de fijne motoriek? Alle cijfers kan Tijl al schrijven, en zie hier mooie tekeningen in de douche.
"Hij heeft wel heeeele lange benen, mama."
Komt allemaal goed en vergeet niet dat hij ook graag mee helpt met koken en handig is in groenten snijden en de checklist afvinken!
BeantwoordenVerwijderen